Become a property detective expert at property exhibitions 8
Logo3 small


Sumber

Setiap tahun, terdapat pelbagai jenis pameran hartanah yang menarik yang dianjurkan di seluruh negara. Dan seperti biasa, ia akan dibanjiri dengan ejen hartanah dan pemaju untuk mempromosikan projek terbaharu mereka. Bagi pengunjung tetap ekspo, mereka akan mengatakan dengan segalanya yang berlaku ketika ekspo seperti ini, masa mereka adalah keutamaan. Seperti kata pepatah, masa itu emas.

Jadi gunakanlah masa anda sebaiknya! Jangan anda campurkan urusan perniagaan dengan keseronokan. Fokus dengan tujuan anda dan kenal pasti pembangunan yang mungkin menarik minat anda.

Strategi terbaik untuk diaplikasikan ketika pameran sebegini diterangkan lebih lanjut di bawah!



1. Kenalpasti Kekuatan Kewangan Anda

Sumber

Sebelum mengunjungi ekspo hartanah, anda harus menilai semula keupayaan kewangan anda. Ini termasuklah kuasa perbelanjaan dan kepelbagaian harga hartanah yang mungkin bersesuaian dengan status kewangan semasa anda. Apabila anda sudah mempunyai anggaran kasar di antara komitmen kewangan anda dan harga hartanah ideal anda, tujulah ke ekspo hartanah untuk mengenal pasti julat harga yang sesuai untuk anda.



2. Soal Jawab Dengan Berkesan

Sumber

Di pameran hartanah seperti ini, pastikan semua soalan penting dapat dipangkah dari senarai anda. Hal ini termasuklah pertanyaan mengenai harga, lokasi, tarikh siap, tempoh dan projek terdahulu oleh pemaju. Jangan biarkan ejen sahaja yang bercakap. Pastikan ianya perbualan dua hala untuk memastikan pemahaman yang berkesan sebagai seorang pelanggan. Dengan cara ini, anda akan mendapat gambaran yang lebih baik mengenai hartanah yang anda berminat.

Ideanya di sebalik ini agak mudah, sama seperti seorang pelajar di dalam kelas yang bertanyakan kepada guru mengenai soalan yang berkaitan dengan subjek yang berkenaan. Dalam kes ini, anda ialah pelajarnya dan mereka adalah guru. Gunakanlah kehadiran mereka sebaik mungkin. Tambahan lagi, jika anda mempunyai masa lebih, dengan apa cara sahaja pun, teruskan dengan pertanyaan anda kepada ejen tersebut.

Siapa tahu? Mungkin terdapat permata tersembunyi atau maklumat berharga yang mungkin menarik minat anda.



3. Kesabaran Itu Penting

Sumber

Sebenarnya, kesabaran adalah separuh daripada iman. Memang benar keadaan boleh menjadi rumit terutamanya di pameran hartanah sebegini kerana jumlah aktiviti yang berlaku serentak di sekeliling kita. Ejen akan berada di depan kios mereka untuk membentangkan pelbagai ciri-ciri menarik berkaitan pembangunan mereka. Seringkali, banyak pelanggan mencelah penerangan promoter hartanah untuk mendapatkan jawapan bagi pertanyaan mereka, lalu akhirnya menyebabkan kekurangan pengetahuan dalam aspek penting yang lain.

Beri peluang kepada ejen untuk membentangkan atau mengemukakan model perniagaan mereka. Mungkin terdapat skala model yang dirangka bagi menunjukkan pelanggan tentang struktur pembangunan tersebut dan kemudahan di sekelilingnya. Butiran penting seperti pakej jualan semasa, sekali dengan harga diskaun yang ada, mungkin tiba-tiba bersesuaian dengan jumlah harga yang dikehendaki pelanggan. Oleh itu, sebagai detektif hartanah, anda harus menjadi pendengar yang baik, lalu jalankan sesi soal jawab dengan berkesan untuk menjelaskan sebarang keraguan.



4. Sentiasa Bersedia

Source

Majoriti daripada pengunjung yang menghadiri pameran sebegini tidak proaktif. Untuk mengelak kejadian sebegini, anda dinasihatkan untuk bersiap sedia. Sudah tentu terdapat banyak brosur yang akan anda terima, jadi jangan lupa untuk membawa beg sandang bersama anda. Jika anda bernasib baik, mungkin anda akan diberikan beg disana untuk simpan risalah-risalah promosi. Walaupun anda mungkin berpeluang untuk diberikan satu, bukankah lebih baik jika anda tetap datang bersedia?

Dengan membawa beg sandang, anda boleh membawa makanan ringan dan botol air untuk dijamah serta kekal hidrasi. Selain itu, bawa bersama buku nota dan yang paling penting, sebuah kalkulator supaya anda tidak salah dalam pengiraan. Bukan itu sahaja, jemput juga rakan atau teman bersama anda terutamanya mereka yang tahu tentang industri hartanah. Tidak ada yang lebih baik daripada mempunyai individu yang lebih arif bersama anda sepanjang masa anda berada di sana.



5. Berikan Sepenuh Perhatian

Source

Terdapat banyak kios dengan set pakej hartanah menarik yang tersendiri. Tawaran-tawaran ini termasuk diskaun dan insentif yang menarik. Inilah strategi pemasaran mereka! Bagi pelanggan, ianya adalah sangat penting untuk kekal fokus dan bermatlamat dalam pencarian untuk hartanah yang paling ideal.

Mereka juga mungkin akan menemui hartanah yang kelihatan terlalu bagus untuk menjadi kenyataan bagi harga dan jenis hartanah yang sebegitu. Janganlah terima informasi yang diberi bulat-bulat dan teruskan bertanya kepada ejen.

Dalam era digital ini, adalah dinasihatkan untuk melakukan carian Google terlebih dahulu untuk gambaran yang lebih jelas. Malah, ejen juga kebiasaannya mengalu-alukan pelanggan untuk melawat tapak unit untuk merasa dan mendapatkan visualisasi yang lebih baik atas unit dan lokasi yang diberikan.

Walau begitu, sentiasalah beringat dan teruskan pencarian anda dengan maklumat yang berfakta untuk menjamin prospek yang lebih baik.

Source

Sama ada dengan gaya hidup yang sibuk atau hanya mengikut aliran semasa, adalah lebih baik untuk pelanggan mengeksploitasi pameran-pameran seperti ini. Kebanyakan pameran ini hanya berlangsung beberapa kali setahun. Dengan itu, gunakanlah kemahiran detektif anda seperti Sherlock Holmes untuk mengenal pasti apa yang sedang berlaku pada masa ini, dan apa yang akan berlaku pada masa akan datang dalam industri hartanah.  



(Translated by: Aisyah Shukor, 3rd April 2018)

SHARE THIS TOPIC

Chinese ad 4621 326x150 01

65648440 2406793556070448 9165628430648082432 o small

@admin_ps great sharing. Inspiring!