20190122 ecoworld hope 1b
Logo3 small


HOPE bersama komponen H20 dan S20 nya disasarkan kepada penghuni/pemilik.

Isu kemampuan dan ketersediaan rumah telah menjadi isu hangat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Rakyat Malaysia menghadapi cabaran pemilikan harta tanah akibat permintaan dan penawaran yang tidak sepadan serta harga tanah yang melambung naik.

Walau bagaimanapun, berapa pemaju yang sebenarnya mengambil langkah untuk menyesuaikan harga pelancaran dan membantu pembeli berkenaan dengan isu kewangan? Syukurlah, bilangan ini agak tinggi di Malaysia, dengan pemain industri seperti Eco World Development Group Bhd menerajui cara dengan menawarkan penyelesaian pembiayaan yang inovatif.

Baru-baru ini, EcoWorld melancarkan kempen Program Pemilikan Rumah dengan EcoWorld (HOPE) pada 22 Januari, mengikut jejak kempen Help2Own (H2O) dan #OnlyEcoWorld nya yang telah berjaya pada tahun lepas. Berbeza daripada platform pendanaan awam seperti FundMyHome, HOPE digunakan secara meluas dalam projek-projek EcoWorld, memberi lebih banyak peluang kepada para pencari rumah.

Memberi bantuan kepada pencari rumah

“Kami gembira terhadap sambutan #OnlyEcoWorld, tapi kami juga sedar bahawa sesetengah orang, terutamanya generasi milenial yang tidak dapat kami bantu dengan H2O,” kata presiden dan ketua pegawai eksekutif EcoWorld Malaysia, Dato Chang Kim Wah.

Terdapat banyak pembeli H20 tidak dapat membantu, kata Chang.

“Kebanyakan golongan muda baru mula bekerja dan berminat untuk tinggal di kawasan pembangunan kami. Tetapi, mereka tidak mampu untuk memperoleh pinjaman gadai janji yang dikehendaki dan mereka tinggal bersama ibu bapa atau menyewa rumah.”

Bagi menangani isu kewangan utama yang dihadapi oleh bakal pembeli – iaitu kekurangan simpanan untuk bayaran pendahuluan dan sejarah kredit yang terlalu lemah untuk mendapatkan pinjaman gadai janji daripada bank – pasukan Chang telah dapatkan bantuan daripada Malayan Banking Bhd (Maybank).

Sebelum ini, EcoWorld pernah bekerjasama dengan Maybank dalam kempen H2O. Pihak bank telah menyokong projek ini dengan penyelesaian gadai janji MaxiHome Ezy. Bagi HOPE, pemaju telah bekerjasama dengan Maybank HouzKEY, sebuah inisiatif Maybank dalam bidang sewa untuk milik (RTO), untuk melancarkan Stay2Own (S2O).

Program ini terbuka kepada pelbagai projek EcoWorld, seperti Eco Majestic di Semenyih.

Fokus penyelesaian pembiayaan

Di bawah S2O, Maybank membantu pencari rumah secara membeli harta dan kemudiannya memajakkannya kepada peserta program. Program ini terbuka kepada pembeli kali pertama dan mereka yang mempunyai tidak lebih daripada satu pinjaman perumahan.

S2O menawarkan pelbagai faedah, seperti kos permulaan yang rendah bagi deposit sewa tiga bulan dan bayaran bulanan yang boleh dibandingkan dengan kadar sewaan pasaran semasa. Tambahan pula, peserta boleh menduduki harta sebelum membeli, sementara mendapat manfaat daripada simpanan, iaitu 30% daripada sewa yang dibayar boleh dijimat jika harta itu dibeli, dan simpanan itu menyumbang kepada harga belian.

Akhir sekali, S2O menawarkan fleksibiliti dan keselamatan dalam pembelian, kerana harga harta “dikunci” dalam tarikh semasa untuk mengelakkan kenaikan modal pada masa depan. Pencari rumah boleh membeli harta tanah dari akhir tahun pertama pendudukan hingga akhir tahun kelima. Mereka juga boleh tukar kepada gadai janji konvensional, jika mereka mahu.

EcoWorld bekerjasama dengan program Maybank HouzKEY untuk memperkenalkan HOPE.

Berlangsung sehingga 30 Jun 2019, HOPE juga memperkenalkan program H2O EcoWorld. Pencari rumah diberi dua opsyen untuk membiayai pembelian rumah dan memenuhi keperluan dalam dua segmen pasaran yang berbeza.

Sehingga kini, 200 unit telah diuntukkan bagi HOPE. Melalui program ini, pemaju berharap untuk menggandakan kejayaan H2O yang telah membantu lebih daripada 1,781 pencari rumah untuk membeli harta EcoWorld sehingga 31 Oktober 2018.

Bagi pembeli yang berminat untuk projek EcoWorld yang layak, kenapa tak layari halaman senarai PropSocial untuk semakan dan bandingkan harta pemaju?

(Oleh Aliff Yusri, 22 Jan 2019)

Adakah anda rasa EcoWorld dapat memberi harapan kepada pencari rumah di Malaysia? Beritahulah kami.

SHARE THIS TOPIC

Chinese ad 4621 326x150 01

65648440 2406793556070448 9165628430648082432 o small

@admin_ps thank you for sharing

Logo3 small

@michelle_0520  PropSocial wishes all its readers a Happy New Year!

W  16a085 small

@admin_ps Happy cny admin & thanks for your sharing